Wat is het verschil tussen een artikel en een bericht op LinkedIn?
Via LinkedIn kun je artikelen publiceren en berichten delen. Maar wat is het verschil tussen beide methodes? En met welke functie bereik je de beste resultaten? Ik denk dat dit onderwerp vraagt om een artikel :)
Wat is het verschil tussen een artikel en een bericht op LinkedIn?
Als je inlogt op LinkedIn dan zie je direct in het centrale kader een vrij tekst invoerveld. Je hebt daar de keuze om direct tekst in te typen die je vervolgens als ‘bericht’ kunt plaatsen. Je kunt echter ook kiezen voor het plaatsen van een artikel met behulp van de blauwe knop. Het grote verschil tussen beiden is enerzijds het aantal tekens. Je mag 600 tekens gebruiken in een bericht hetgeen neerkomt op ongeveer 100 woorden. In een artikel kun je helemaal uit de pen schieten met ongeveer 6500 woorden en zeer veel foto’s.
Daarnaast wordt er op een andere manier geteld door LinkedIn. Wil je een ‘view’ krijgen bij een artikel dan moet het artikel ook daadwerkelijk geopend zijn. LinkedIn noemt het dan ook niet views maar clicks. Je krijgt dus een zeer duidelijk beeld van het succes van een artikel. Iemand heeft er specifiek op geklikt. Het aantal views van berichten is een totaal andere grootheid. LinkedIn verwoordt dit als volgt:
“Als je een bericht plaatst dan noteren wij een ‘view’ op het moment dat het bericht getoond is in het scherm van een bezoeker. Bezoekers hebben hoeven niet specifiek op dit bericht te klikken om als view geteld te worden.”
Dit betekent dus dat 10-talle views realiseert wanneer je op de LinkedIn homepage 10-talle views enkele keren de page down knop indrukt op zoek naar de meest prikkelende berichten die het beeldscherm passeren. Dat verklaart het enorme verschil in aantallen views bij artikelen en berichten. Feitelijk kun je dus stellen dat het aantal artikel views daadwerkelijk aangeeft hoeveel mensen interesse hebben in het onderwerp terwijl het aantal views van een bericht eigenlijk aangeeft hoeveel mensen de gelegenheid hebben gehad om het bericht te lezen. Dus, berichten leiden tot meer vertoningen maar minder engagement.
Zijn berichten beter omdat ze meer views krijgen of zet jij in op het schrijven van artikelen voor meer betrokkenheid?
Voordelen van artikelen in vergelijking met berichten
Bij het schrijven van artikelen heb je meer grafische mogelijkheden zoals je dat ook kent van de reguliere teksteditor. Je kunt gebruik maken van headers, opsomming, quotes, geïntegreerde links en foto’s. De presentatie is dus beter. Daarnaast worden de statistieken van artikelen voortdurend bijgehouden. De cijfers van jouw berichten worden na een maand verwijderd. Een tijdsinvestering in een goed artikel kun je dus blijven beoordelen in de tijd. Ook de meldingen t.a.v. jouw berichten blijven binnen komen. Je wordt op de hoogte gesteld van elke like en ieder bericht. Hier kun je dan commercieel actie op ondernemen. Als jouw artikelen het goed doen dan heb je daar heel veel plezier van.
En wat zijn dan de voordelen van een bericht?
Artikelen zijn in de regel meer dan 400 woorden lang. Een bericht kan 1 of 2 zinnen bevatten en een foto. Omdat een bericht niet geopend hoeft te worden krijg je erg snel een idee van het succes van een bericht. Ik persoonlijk gebruik beiden in combinatie.
Samenvattend kun je stellen dat een bericht 10 keer zoveel bezoekers bereikt als een artikel maar artikelen realiseren een veel hogere betrokkenheid. Ik persoonlijk evalueer elke interactie en als ik mogelijkheden zie neem ik contact op met de personen die gereageerd hebben. Vaak worden dit nieuwe connecties. Daarom investeer ik de meeste tijd in artikelen.
Wat doet een LinkedIn artikel voor de SERP van mijn website?
Google wil het beste zoekresultaat presenteren aan de bezoeker. Een link vanuit LinkedIn naar jouw website of blogbericht wordt gezien als een bewijs van populariteit; een pluspunt.
Een goed LinkedIn profiel – SSI – levert jou dus een hogere Google ranking op. Een artikel via LinkedIn zal de positie van jouw website niet met 100% verbeteren maar heeft wel degelijk invloed en het belang neemt alleen maar toe!
Ben je nieuwsgierig naar 4 manieren waarop jij sociale media kunt inzetten op weg naar een hogere positie op de SERP?