Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

4 manieren waarop social media jouw SEO beïnvloedt

social media marketing en de invloed op seo

Waar stel je prioriteiten bij het verbeteren van de SEO van je website? In dit artikel beschrijf ik 4 manieren waarop social media jouw SEO beïnvloedt.

social media marketing

Google heeft bevestigd dat content en inkomende links de 2 belangrijkste factoren zijn bij het ranken van een website in de zoekresultaten. Het ontwikkelen van hoogwaardige content en het behalen van goede inkomende links is dus noodzakelijk. Echter, de diverse inspanningen die je verricht via social media hebben ook een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website.

Ondanks dat Google herhaaldelijk heeft aangegeven dat social media berichten niet direct worden gebruikt bij het bepalen van de ranking zijn zij toch van invloed zijn op jouw SEO. In de praktijk zien wij dat steeds meer webmasters hun aandacht verleggen van het behalen van inkomende links naar het vinden van volgers en likes via social media.

Je wilt het bewijs

Lees dan de studie van Cognitive SEO waarin onderzoek is gedaan naar het verband tussen social signals en vindbaarheid in zoekmachines. Hoewel social media niet direct als ranking factor zijn benoemd in Google’s zoek algoritme wordt er toch een sterk verband aangetoond tussen positieve social signals en de positie op de SERP. Je moet dus serieus aan de slag met social media vanuit SEO perspectief.

Een korte samenvatting van de manier waarop social media kan zorgen voor meer bezoekers aan jouw website en een verbetering van je SEO.

1. Brand Awareness

Social media helpt bij het opbouwen van je merk. In 2017 heeft een Engelse SEO specialist een experiment gehouden om te onderzoeken of merkidentiteit van invloed is op de organische zoekresultaten. In dit onderzoek komt naar voren dat er sprake is van een verband tussen merkwaarde en zoekresultaten.

Uit dit onderzoek blijkt ook dat direct verkeer naar jouw website ook een belangrijke ranking factor was. Direct verkeer houdt volgens Google in dat jouw merk bekend is omdat ze dus jouw website al kennen. Veel direct verkeer heeft dus een positieve invloed op je pagina autoriteit en dus op je ranking op de SERP.

Social media is natuurlijk het perfecte gereedschap op zoek naar een grotere merkbekendheid omdat je via influencers direct je doelgroep kunt aanspreken. Het posten van handige tips, antwoord geven op vragen en deelnemen in discussies helpen mee bij het opbouwen van jouw merk. Ook adverteren via social media helpt bij het opbouwen van je merk.

Tip: Ken je Hootsuite al? Een ideale stukje gereedschap om geagendeerd berichten te plaatsen via vrijwel alle social media.

Wist je dat ..

  1. uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van meerdere berichten per dag je merkidentiteit verhoogt maar dat daadwerkelijk de dialoog aan aangaan het beste werkt?
  2. je niet te veel social icons moet plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat het aantal shares stijgt als het aantal icons afneemt. Kies gewoon de 4 meest relevante kanalen; Instagram, Facebook, Pinterest en zo voort?
  3. je via social media zeer gericht je doelgroep kunt bereiken en dus goed gebruik kunt maken van je marketing euro?

2. Content promotie

Social media kan je helpen bij het promoten van content. Een van de belangrijkste functies van social media is content delen. Dit is de belangrijkste manier waarop gebruikers omgaan met sociale media. Het maakt niet uit of het afbeeldingen, video’s of willekeurig welke andere vorm van content het betreft.

Als jij goede content publiceert maar je doelgroep niet bereikt dan is je inspanning zinloos. Social media speelt dus een belangrijke rol. Het biedt jou de mogelijkheid om goede content te promoten via nieuwskanalen en je doelgroep waardoor je merk een oppepper krijgt.

dwelltime en jouw ranking

Links vanuit social shares hebben niet de zelfde hoge SEO waarde als backlinks vanuit sites met een hoge autoriteit. Toch heeft dit wel degelijk invloed op de on-site betrokkenheid en de bounce rate. Goede content zorgt ervoor dat de bezoeker blijft ‘plakken’ en de verbeterde engagement cijfers (dwelltime, click through) zullen door Google als positieve signalen worden opgepakt.

Google beoordeelt bouncerates. Een hoge bouncerate geeft over het algemeen aan dat de content op de site van een lage kwaliteit is. Als een bezoeker via Google op jouw site belandt en vervolgens direct weer terug gaat naar Google dan geeft dit over het algemeen aan dat de content niet relevant was.

Er is geen betere methode om de autoriteit van jouw site te verhogen dan te zorgen voor een goede gebruikerservaring en die krijg je met goede content. Social media is een kanaal waarmee je deze content kunt aanleveren.

3. Lokale betrokkenheid

local social media seo lokaal

Social media maken het ook mogelijk om in contact te komen met lokale groepen waardoor je lokaal signalen afgeeft aan zoekmachines. Lokaal zoeken neemt een vlucht omdat veel mensen toch de voorkeur geven aan lokale leveranciers. Dit kan op meerdere manieren en de 2 makkelijkste methodes zijn:

  1. deelnemen aan gesprekken met lokale merken via social media;
  2. deelnemen met je merk aan lokale evenementen die via social media worden gedeeld.

Om te verbinden met lokale merken ga je op zoek naar merken in jouw omgeving en je deelt jouw content via hun sites en dat doe je natuurlijk ook anders om; jij deelt het nieuws van jouw collega’s. Doe je mee aan evenement? Schrijf er dan een bericht over en nodig ook de andere deelnemers uit om te reageren op jouw bericht.

4. Linkbuilding

linkbuilding seo google

Social media moedigt ook externe sites aan om een link op te nemen naar jouw content. Je moet dan natuurlijk wel zorgen voor veelzeggende content van een hoge kwaliteit. SEO Powersuite heeft onlangs een onderzoek gehouden onder meer dan 600 SEO experts met betrekking tot hun linkbuilding strategie. Daaruit kwam naar voren dat zij allemaal social media inzetten voor linkbuilding:

  1. 88% neem links op naar de website in het social media profiel
  2. 53% werkt met virale campagnes zoals prijsvragen en giveaways
  3. 81% deelt alle content ook via social media

Social media wordt vaak vergeten bij het verbeteren van SEO omdat links vanuit deze platforms het nofollow kenmerk met zich mee krijgen. Maar zelf wil je het verkeer vanuit jouw social media berichten toch niet missen!

Je kunt social media ook inzetten als netwerkactiviteit en zo het verkrijgen van een nieuwe backlink vergemakkelijken. Probeer social media te gebruiken om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en nieuwe relaties te bouwen met andere mensen en ondernemingen die wel aansluiten op jouw activiteit. Social media is dan een goed alternatief voor het meer gangbare e-mailen. Via social media kom je in contact met mensen buiten de drukke e-mail inbox om.

Wil je meer informatie over social media en linkbuilding? Bezoek dan eens de handleiding van Matthew Woodward met de titel: ‘28 social media backlinks waarmee jij jouw ranking kunt verbeteren‘.

Samenvattend

Hoewel social media geen directe Google ranking factor is moet je dit middel niet negeren. Social media kan je helpen bij het bouwen van je merk, het bemachtigen van backlinks en het verbeteren van de algehele SEO van jouw website.

Heb jij andere ideeën over de invloed van social media op SEO? Vertel het mij.