In dit artikel beschrijf ik hoe je jouw blogberichten en je reacties op berichten persoonlijk kunt maken door middel van een gravatar.
Na mijn studie ben ik gestart als verkoper van kopieermachines bij een Amerikaanse bedrijf. In die 2 jaar heb ik geleerd dat mijn concurrenten dezelfde machines leveren; vaak het zelfde fabricaat maar met een ander logo. Na een lange opleiding in de marketing en de organisatiekunde had ik moeite met dit inzicht. Wat is het onderscheidend vermogen?
Vrij snel werd het mij duidelijk dat uiteindelijk alleen de persoonlijke factor het verschil maakt. Als het je niet lukt om het zaken doen te personaliseren dan verlies je het op prijs.
Will e replace me? Dit was een vraag die ik mij zelf stelde.
Je moet altijd proberen om content persoonlijk te maken. Ook via een webpagina heb je contact met elkaar. Jij schrijft een artikel en iemand anders leest dat artikel. Probeer dus altijd te schrijven voor een duidelijk herkenbaar persoon. Marketeers noemen dit een persona.
Je eigen foto als gravatar
Ik herinner altijd die bijzondere visitekaartjes waarop een foto van de eigenaar is geplaatst. Sterker nog, een dergelijk kaartje gooi je niet zo gemakkelijk weg omdat er een gezicht op staat. Je hebt door ‘oogcontact’ binding en daar houden wij mensen van.
Deze kennis kun je ook gebruiken bij het publiceren van je artikelen. Daarom een korte checklist:
- plaats altijd je naam;
- toon een foto van je zelf, de gravatar;
- schrijf de teksten naar een persona toe, beeld je een bepaalde klant in;
- zorg ervoor dat jouw lezer het artikel kan delen via sociale media;
- zorg ervoor dat jouw lezer kan reageren op het artikel;
- en .. reageer op de reacties. Dat bevordert de binding en vergroot de kans op herhaalde reacties.
Google is goed in staat om te herkennen wanneer een artikel het goed doet. Zij leiden dit af van de dwelltime, het aantal reacties en het aantal shares.
Wat is een gravatar?
Gravatar is een contaminatie van de Engelse termen globally recognized avatar. Vrij vertaald als wereldwijd herkende avatar. Het is een persoonlijke afbeelding die beheerd wordt via Gravatar.com. Deze afbeelding wordt op basis van jouw e-mailadres aangeroepen en getoond binnen andere websites. Gravatar.com is ontwikkeld door Tom Preston.
Hoe maak een gravatar aan?
Je maakt zeer eenvoudig een account aan via gravatar.com via jouw persoonlijke e-mailadres. Via dit account kun je een afbeelding of een avatar uploaden, eventueel aangevuld met een korte biografie.
Als jij vervolgens reageert op nieuwsberichten waarbij je moet in loggen op basis van je e-mailadres dan wordt er door deze website eerst gekeken of jij een gravatar hebt. Als dat het geval is, wordt deze gravatar getoond. Het voordeel hiervan is dat jouw reacties persoonlijker worden. Dit heeft een positieve invloed op het engagement.