Is ‘het verloren winkelmandje’ geld waard? In dit artikel beschrijf ik deze interessante functie waarmee jij meer omzet kunnen binnenhalen via jouw webshop. De functie is commercieel een aanwinst maar heeft ook nadelen. Wat vind jij
Ten aanzien van functies liep ik de eerste 10 jaar van mijn werk als webmarketeer altijd voor. Ik was met name sterk in het bedenken van nieuwe functionaliteit en Colin – mijn programmeur – kon, egaal wat de stand van de techniek ook was, al mijn vragen realiseren. Het was echt een geweldige tijd van innovatie. Zijn meest legendarische quote: “Als jij het kunt bedenken, dan kan ik het maken” is een waarheid.
Een van de functies was het versturen van herinneringen als een klant een bestelling niet had afgerond; het zogenaamde ‘verloren winkelmandje’ mailbericht dat via een automatische taak 8 uur later en buiten de nachtelijke uurtjes verstuurd werd. We bedachten dit in een tijd dat nog amper iemand een webshop had en de grote open source software omgevingen nog niet bestonden.
Gisteren kreeg ik een rapportje binnen:
‘2 van de 3 verloren mandjes is hersteld.’ Ik mail Colin en we wisselen van gedachten. Het werkt. Mensen zijn snel afgeleid. Een voorbeeldje uit de praktijk:
Terwijl ze een bestelling van Rainbow Loom speelgoed wil afronden trekt haar zoontje aan haar broek voor een lekker appeltje of de hond wil uit. De bestelling wordt niet afgerond en vergeten. Er zijn dan twee mogelijkheden. Enkele uren later denkt ze eraan en ze probeert die oude bestelling alsnog af te ronden, maar .. waar – via welke website – had ze ook alweer haar mandje gevuld?
Er zijn op dat moment weer twee mogelijkheden: ze weet nog bij wie of ze voert een nieuwe zoekopdracht in met behulp van Google. En .. wat had ze ook alweer allemaal in het mandje gelegd?
Uiteraard bestaat ook de kans dat ze helemaal vergeet dat ze mijn product wilde kopen en ze geeft haar geld uit aan iets heel anders.
Kortom, verloren winkelmandjes – niet afgemaakte bestellingen – kunnen omzet kosten.
Hoe werkt een ‘verloren winkelmandje’ functie.
In de regel herinner je, als de klant zijn e-mail heeft achtergelaten, enkele uren later. Meestal zonder kortingsvoorstel. Wordt op dat moment niet geconverteerd dan mail je een x-aantal uren later opnieuw maar nu met een kortingscode.
En daar wringt de schoen.
Een ander waargebeurd voorbeeld. In augustus wilde ik mijn Citroen C3 verkopen. Binnen enkele uren kreeg ik een bod. Ik vond het een redelijk bod maar ging er niet op in. Vier dagen later kreeg ik opnieuw een bod dat bijna 20% hoger lag. Ik was verrast en vermoed dat een soortgelijk principe wordt gehanteerd zoals ik dat zojuist voor het verloren winkelmandje beschreef. Gisteren wilde ik onze Citroen C1 ook verkopen. Een ding is zeker .. ik ga niet in op het eerste bod, ook al is dat nog zo goed.
En hoe gaan wij hiermee om?
We kunnen een randomiser inbouwen. Een willekeurige reminder, soms met en soms zonder code. Vooralsnog heb ik 111,85 euro omzet alsnog binnen gehaald afgelopen week tegen een korting van 5%. Zolang niet de hele wereld gaat werken met deze functie werkt het goed voor mij. En voor jou? Is het iets voor jou? Laat mij je helpen.