Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Geen sterretjes

Google heeft zijn richtlijnen aangepast ten aanzien van gestructureerde data-mark-up; ook bekend als rich snippets. Dit heeft Google gedaan om de zoekervaring te verbeteren. Er werd namelijk misbruik gemaakt van reviewsystemen. In dit artikel beschrijf ik waarom jij geen sterretjes meer ziet en wat de gevolgen zijn.

Sterretjes verhogen de conversie

Google vertoont advertenties om de organische resultaten heen. Wil je binnen de organische resultaten extra opvallen dan is positie natuurlijk veel bepalend maar ook sterretjes binnen de Google snippet werken enorm conversieverhogend.
Rich snippets zijn een extensie waarmee je aan Google extra informatie geeft ten aanzien van een product of pagina binnen je website. Zo kun je content verrijken met de review snippet waarbij sterretjes getoond worden op de SERP. Rich snippets hebben het doel de bezoeker beter te informeren over een specifiek onderwerp.

Het laatste jaar werd het voor ons als webdeveloper echter onmogelijk om een constant resultaat te behalen ten aanzien van de weergave van sterretjes op de SERP. De ene keer wel en dan weer niet; er was geen pijl op te trekken terwijl de snippets toch goed in de content verwerkt waren. Wel wisten we dat deze sterretjes geen lange toekomst gegeven waarom vanwege:

  1. manipuleerbaarheid
  2. iedereen sterretjes heeft geen meerwaarde en vervuilt de look

Waarom stopt Google met het tonen van sterretjes in de organische zoekresultaten?

Omdat webmasters zelf data markeren en aanleveren is het voor Google moeilijk te bepalen of reviews authentiek zijn. Theoretisch kun je morgen een website lanceren en de mark-up met harde code zo instellen dat je een 8,7 haalt op basis van ruim 10.000 reviews. Maar als de geloofwaardigheid van rating discutabel is dan vervalt daarmee ook de meerwaarde van sterretjes en dat is de reden dat Google ze niet meer toont. Ook reviews – en dus sterretjes – verzameld via onafhankelijk reviewplatforms worden door Google uitgesloten.

Samenvattend:

  • Rich snippet sterretjes worden niet meer vertoond binnen de organische zoekresultaten van Google
  • Rich snippet sterretjes kunnen wel vertoond worden op de bedrijfspagina binnen het reviewplatform. Google ziet uw bedrijf als een productspecificatie van het reviewplatform en daarmee voldoet deze wel aan de nieuwe richtlijnen.
  • Rich snippet sterretjes zullen vermoedelijk vertoond worden bij de eigen organische vertoning. Onder voorwaarde dat de reviews die gemarkeerd worden ook over het product of de dienst op de pagina gaan en er correct volgens de richtlijnen gemarkeerd zijn.

Hoe ziet dit er dan uit?

Als je op een bedrijfsnaam zoekt dan is de kans groot dat je een advertentie inclusief seller rating sterren krijgt te zien. Daaronder zie je dan de organische zoekresultaten maar dan nu zonder rich snippets sterretjes. De bedrijfspagina binnen het onafhankelijke reviewplatform kan wel als organische vertoning met sterretjes getoond worden. Zie voorbeelden hieronder:

Is een reviewsysteem dan nog wel nodig?

Nu er geen sterretjes meer getoond worden binnen de organische resultaten drukt dit op de conversie van jouw landingspagina’s. Dit geldt echter ook voor jouw concurrenten dus op termijn verandert er dus niets in de resultaten. Je zult extra aandacht moeten geven aan de keyword en description tekst omdat dit nu de bepalende factor wordt.

Door deze wijziging zullen advertenties meer opvallen. Ook pagina’s van reviewpartijen gaan beter opvallen binnen de organische zoekresultaten. Richt de bedrijfspagina dus goed in en laat deze aansluiten op de huisstijl. Deze bedrijfspagina wordt een belangrijke landingspagina voor nieuwe bezoekers.

FirstOnline. is specialist in online ondernemen. Wij werken met een team van specialisten. Vormgevers, ontwikkelaars, schrijvers, en webmarketing experts. Samen met jou op weg naar meer tevreden bezoekers en klanten.

Ons webmarketeers ontwikkelen websites die gevonden worden waarna het aantrekkelijke uiterlijk en de verleidelijke inhoud van kijkers kopers maakt. Online rendement .. dat is toch wat jij wilt?

FirstOnline. werkt met overzichtelijke webmarketing pakketten. Wij zijn hiermee uniek in Arnhem. Wij specificeren zeer nauwkeurig ons werk. Je weet daardoor dus altijd precies waar je in investeert. In normaal en begrijpelijk Nederlands: wij vinden het belangrijk dat jij snapt wat wij doen.

    PS: Je hoeft niet ziek te zijn om te verbeteren!