Landingspagina’s zijn belangrijke marketingmiddelen die relevant zijn voor elke ondernemer; ongeacht de markt waarin hij actief is. Wil je jouw nieuwsbrieflijst vergroten in ruil voor een cadeautje of meer directe verkoop door bepaalde producten in de etalage te zetten? Met een landingspagina kun je nieuwe klanten verleiden, bestaande klanten informeren en je conversie verhogen. Wil jij een landingspagina ontwerpen? Lees verder over de 12 aandachtspunten ten aanzien van het ontwerp van een landingspagina.
In vergelijking met een homepage, die als doel heeft een algemeen beeld te scheppen van jouw organisatie, gebruik je landingspagina’s met een specifiek vaak korte termijn doel. Je maakt landingspagina’s op ten behoeve van een unieke campagne, een speciale doelgroep, een bepaald evenement of actie en je geeft je doelgroep een duidelijke en directe call to action die het bestellen of deelnemen zo eenvoudig mogelijk maakt.
In dit artikel geef ik uitgebreid uitleg over de opmaak van landingspagina’s die je ook kunt opmaken in de emailingsoftware van bijvoorbeel Mailerlite of Mailchimp. Je hebt niet eens een eigen CMS systeem of website nodig :)
1.Bepaal de doelstelling
Voor je gaat starten met het maken van een landingspagina moet je de doelstelling bepalen. Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Wil je meer verkopen van artikel XYZ of wil je het aantal downloads van jouw nieuwste whitepaper vergroten?
2. Aan wie richt je de landingspagina?
Vergroot de relevantie van jouw landingspagina en verhoog de conversie door je bewust te worden van jouw doelgroep. Zorg dat de inhoud relevant is voor de doelgroep. Geen mens is gelijk. Maak dus geen gebruik van algemeen teksten die iedereen de zelfde boodschap tonen maar probeer verschillende landingpagina’s die elke een bepaald segment aanspreekt. Werk met persona’s!
Als je werkt in de kleding detailhandel zou je dus verschillende landingspagina’s kunnen creëren afhankelijk van de regio waarin ze wonen. Promoot de modische merken in de randstad en ga voor merken met een gunstige prijs kwaliteit verhouding in de provincie.
3. Schrijf verleidelijke teksten
Een landingspagina wordt effectiever als er is nagedacht over de tekst die consistent, merkconform en relevant is voor je doelgroep.
- Pakkende kop: Schrijf een pakkende kop die de aandacht van de bezoeker vat vanaf het moment dat ze de pagina bezoeken.
- Bodytekst: De boodschap moet eenvoudig, informatief en concreet zijn. Als je iets in de aanbieding hebt zorg er dan voor dat er een bepaalde urgentie vanuit de tekst straalt. Vraag je om e-mailadressen? Ben dan eerlijk over het doel van deze verzameling en wat ze kunnen verwachten. Maak de tekst niet te lang maar kies voor opsommingen of lijstjes. Maak geen gebruik van jargon maar spreek duidelijk taal. Jouw bezoeker is in de regel geen specialist. Doe normaal. Over het algemeen moet je de landingspagina’s niet te kort maken. Langere pagina’s converteren beter maar overdrijf het niet. Werk met korte alinea’s en speel met de vlak verdeling. Maak ook gebruik van koppen en tussen koppen.
- Vraag om een actie – call to action (CTA) – en houd hem duidelijk en activerend. Denk na over het stadium waarin jouw klanten zich bevinden en pas de boodschap aan.
- Footer: Geef altijd jouw contactinformatie weer zodat het voor jouw doelgroep makkelijk is je te bereiken.
5. Maak gebruik van mooie afbeeldingen
Er zijn zeer veel mooie foto’s beschikbaar via stocksites waaronder bijvoorbeeld het gratis pxhere.com. Deze bibliotheken zijn goed doorzoekbaar. In enkele klikken heb een intrigerende achtergrond foto voor jouw boodschap. Afbeeldingen pakken de aandacht van de bezoeker.
Gratis foto’s via Pxhere.com
6. Toon gedetailleerde productinformatie.
Via landingspagina’s, met name pagina’s die je helpen om meer te verkopen, kun je specifieke producten onder de aandacht brengen en jouw klanten te vertellen waarom ze een bepaald artikel zouden moeten hebben. Voeg een beschrijvende tekst toe waaronder maatvoering en mogelijkheden. Wat maakt jouw product zo uniek? Beschrijf het of maak een video. Een goed verhaal; verhalen verkopen.
7. Meer betrouwbaarheid door referenties
Vrijwel iedereen leest reviews voordat ze een product aanschaffen. Jij weet dus ook dat online reviews een directe invloed hebben op jouw publiek. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de consumenten online beoordelingen net zo zeer vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen.
85% van de consumenten heeft net zo veel vertrouwen in online beoordelingen als in persoonlijk aanbevelingen.
Maak dus gebruik van positieve feedback die je ontvangen hebt van jouw klanten en maak ruimte voor die bekentenissen op de landingspagina. Dit kan wel eens de bepalende factor zijn om over te gaan tot aankoop.
Wat is nu de beste methode om feedback te tonen?
Toon relevantie reviews door je klantengroepen op te splitsen in bijvoorbeeld:
- Naam omvang van de onderneming
- Naar regio
- Naar omzet
- Naar branche
Als je werkt met 1 landingspagina per onderwerp dan zul je dus referenties moeten tonen die meerdere doelgroepen / persona’s aanspreken. Ga je zover om per doelgroep een landingspagina op te maken? Dan kun je volstaan met referenties van het zelfde kaliber.
8. Gebruik promotionele codes
Kortingsbonnen en actiecodes zijn de meest effectieve marketing tools. Voor sommige doelgroepen kun je bepaalde codes beschikbaar stellen zodat ze niet ten koste gaan van andere marketing doelen.
9. Deel je pagina
Zodra je een pagina hebt ontworpen en gepubliceerd start je met de promotie van de pagina. Publiceer hem natuurlijk altijd via je sociale kanalen of via je eigen e-mail nieuwsbrief.
11. Vermeld de unieke verkoop argumenten (USP)
Wat maakt jouw aanbod uniek? Er zijn ontelbaar veel keuzes; waarom moet iemand voor jou kiezen? Maak jouw USP’s duidelijk en geef ze een mooi kader binnen de landingspagina. FirstOnline. onderscheid zich bijvoorbeeld doordat:
- wij meer dan 20 jaar in het vak zitten;
- zeer betrokken zijn bij onze relaties en graag persoonlijk contact hebben;
- we in staat zijn om moeilijke techniek begrijpelijk uit te leggen;
- wij ernaar in eerste instantie naar streven dat jij het zelf kunt maar wij net zo graag de volledige online marketing voor jou uit handen nemen.
12. Zorg voor een duidelijke CTA
De call to action (CTA) moet eruit springen. Hij moet opvallen op elke pagina opnieuw. Een bezoeker moet direct weten wat wij van hem verwachten. Mensen drukken graag op knoppen. Een goede CTA heeft vaak de vorm van een knop en valt op door zijn kleur. Ook de tekst van de knop moet duidelijkheid geven over dat wat er gaat gebeuren.
De landingspagina dient als een formulier om de gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Dat moet daarom zo duidelijk mogelijk worden weergeven. Welk element op de landingspagina duidt erop dat het een lead moet genereren en wat is hiervoor nodig?
Plaats geen afbeeldingen in het formulier en maak het persoonlijk en duidelijk. Vraag niet te veel. Uit onderzoek blijkt dat een formulier met 3 velden het beste werkt. Als je een telefoonnummer of e-mailadres hebt kun je zelf actie ondernemen en de prospect ontwikkelen tot een tevreden klant.
Laat je landingspagina ontwikkelen
First Online. is specialist in online ondernemen. Wij werken met een team van specialisten. Vormgevers, ontwikkelaars, schrijvers, en webmarketing experts. Op zoek naar meer bezoekers en klanten.
Een team van ervaren webmarketeers zorgen voor verleidelijke websites die gevonden worden en van een kijker een koper maakt. Dat is toch wat jij wilt? Online rendement!
Hoewel wij al meer dan 15 jaar actief zijn een aan de basis hebben gestaan van content management software, social media en instant messaging via internetprotocol hebben wij nog nooit eerder gewerkt met webmarketing pakketten. FirstOnline. is hiermee uniek in Arnhem. Wij specificeren zeer nauwkeurig ons aanbod. Je weet daardoor dus altijd wat je krijgt voor je investering.