Vandaag werd ik gebeld door Francis. Zij is eigenaar van een mooie domeinnaam waar ze al een aantal jaren niets mee doet. Ze wil de domeinnaam verkopen en vraagt om advies.
In het verleden zat er een webwinkel onder gespecialiseerd in de verkoop van bestrating. Helaas voor Francis staat deze al meer dan 2 jaar op non-actief waardoor de score – domeinautoriteit – van de domeinnaam is terug gelopen en daarmee dus ook de waarde van het domein.
Domeinnaam op website verkopen?
Een domeinnaam verkopen is iets heel anders dan een website verkopen. Een website of webshop is vaak actief, heeft aantoonbare bezoekersaantallen, is te vinden op de Google SERP , heeft inkomende links en genereert omzet of leads. Kortom, een actieve domeinnaam in combinatie met een gevulde website of webwinkel biedt aan de koper meer houvast dan enkel en alleen een domeinnaam.
Net als bij de verkoop van een woning geldt dat een goed gepresenteerde domeinnaam beter verkoopt dan een leeg adres.
Domeinnamen kosten natuurlijk niet zo veel. In de regel betaal je rond de € 10 voor een .nl domein en de .com zal voor 15,- per jaar op jouw naam staan. Echte pijn zul je er dus niet van voelen.
Maar wat is een domeinnaam nu waard?
De waarde en dus de prijs van een domeinnaam is afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder beschrijf ik de meest voor de handliggende factoren:
- zoekterm in de domeinnaam
- lengte van de domeinnaam
- leeftijd van de domeinnaam
- aantal inkomende links naar de domeinnaam
- domeinautoriteit volgens MOZ
- zoekopdrachten naar de URL of het kernbegrip volgens Ubersuggest
- wat leveren vergelijkbare domeinnamen op volgens SEDO
- bezit je ook de .com, .eu, .de etc.
AD 1
Stel je wilt CBD olie verkopen. Dan is het bevorderlijk dat de domeinnaam ook de term ‘CBD of CBD olie’bevat. Uit ervaring blijkt dat domeinnamen met de correcte zoekterm in de naam beter ranken. Daarnaast, en dat is erg belangrijk, onthouden klanten de domeinnaam makkelijker. Speciaal voor CBDOK.nl heb ik aanvullende de tune ‘CBDOK OLE OLE’ bedacht. Als je dat eenmaal hebt gehoord vergeet je deze domeinnaam nooit meer. Geloof me.
AD 2
De lengte van de domeinnaam is van invloed op het aantal keren dat de klanten de domeinnaam rechtstreeks invoeren in de browser adresbalk. Google signaleert dat en bij een goede score heeft dit positieve invloed op je ranking. En logisch, een lange domeinnaam wordt moeilijker onthouden en ingetypt dan een korte domeinnaam. Natuurlijk, wijverkopenautos.nl is een redelijke uitzondering maar opnieuw, CBDOK is dan weer een uitstekend voorbeeld en vele malen beter dan hogehakkenkopen.nl. Vuistregel, 8 karakters zonder streepjes en of vreemde lettercombinaties.
AD 3
De leeftijd van een domeinnaam heeft invloed op de ranking volgens Google.
AD 4
Het aantal inkomende links vertelt iets over de autoriteit van een domeinnaam. Lees hier meer. Ook als je over een domeinnaam beschikt zonder website of webshop dan kunnen er nog steeds inkomende links naar verwijzen. Dit is zeer positief.
AD 5
Eenvoudig te raadplegen met behulp van de MOZ bar plug-in die je gratis kunt installeren in Chrome. De scores zijn van invloed op de waarde van je domeinnaam.
AD 6
Met behulp van Ubersuggest krijg je een indicatie van het aantal zoekopdrachten op zoekterm per maand. Als je domeinnaam die zoekterm bevat dan heeft een hoog aantal zoekopdrachten ook een positieve invloed op de prijs die je kunt vragen.
AD 7
Sedo is een online platform voor de verkoop van domeinnamen. Duik er eens in en je krijgt een idee van wat er mogelijk is. Let wel op. De gevraagde prijzen zijn in vaak erg hoog. Omdat de inkoopprijs en jaarlijkse kosten voor een domeinnaam erg laag zijn wagen veel mensen een gokje en hopen ze op een koper die de waarde ervan inziet. Ja, natuurlijk worden er domeinnamen verkocht voor 100.000 en meer maar geloof me dat de meeste domeinnamen voor minder dan 1.000 van de hand gaan. Ik zou altijd een ingang open laten voor onderhandeling en de domeinnaam goed aanbieden dus in combinatie met een landingspagina, een toelichting op het domein, het potentieel, en een verantwoording van de punten 1 tot en met 8.
AD 8
Aanvullende domeinnaam extensies zijn ook interessant. Veel ondernemers kijken verder dan Nederland en doen graag zaken in andere landen. Het is natuurlijk ideaal om dit vanuit een domeinnaam te kunnen doen als je kijk naar de voordelen op het vlak van marketing en communicatie. Ook concurrentieoverwegingen zijn belangrijk. Je wilt niet hebben dat een concurrent ‘jouw’ domeinnaam kaapt.
Hoe verkoop je je domeinnaam?
Je hebt nu dus een goed inzicht in het potentieel van jouw domeinnaam. En nu, hoe ga je hem aan de man brengen?
- Er zijn een aantal websites via welke je jouw domeinnaam te koop aan kunt bieden. Deze sites kun je dan gebruiken als intermediair en dit heeft met name administratieve voordelen. Veel eigenaren van domeinnamen zijn personen die geen idee hebben hoe ze iets aan een andere persoon moeten verkopen. Het heeft te maken met vertrouwen. Door gebruik te maken van een agent, een soort makelaar of notaris, kun je ervan uitgaan dat zowel de koper als ook de verkoper zijn waar krijgt. In ruil voor de bemiddeling en de afhandeling vraagt zo’n intermediair dan een vergoeding in de vorm van vast bedrag, een percentage over de omzet of een combinatie van beiden. Internationaal gezien is SEDO de grootste partij maar binnen Nederland kun je ook gebruik maken van Sitedeals, Domeinstock of Domeinbekend.nl
- Neem zelf contact op met potentiële kopers die al actief zijn in het verlengde van deze branche. Persoonlijk bezit ik de domeinnaam vlaaienbakker.nl. Deze domeinnaam heeft een vrolijke klank en ik kan me voorstellen dat hij erg goed blijft hangen. Ik zou contact op kunnen nemen met een grote vlaaienbakker in Roermond en hem het concept kunnen uitleggen. Hij kan het enerzijds gebruiken om zijn eigen vlaaien in Roermond af te leveren en daarnaast, nu komt het, andere vlaaienbakkers in Limburg ook de kans te geven hun vlaaien te verkopen in ruil voor een kleine vergoeding.
- Verhuur de domeinnaam met de optie op koop. Dit heeft als voordeel dat de potentiële koper eerst kan testen of de domeinnaam ‘werkt’ en bij succes kan hij tegen een op voorhand bepaalde prijs de domeinnaam kopen. Ook hierin zijn weer meerdere mogelijkheden waarbij de huurtermijn verlengd wordt met een aantal jaren of de verkoopprijs afhankelijk is van het bewezen rendement.
- Na onderzoek ben je zo enthousiast dat je denkt: ‘ik ga hem toch maar zelf exploiteren’. Je zoekt een webdeveloper en webmarketeer en je gaat aan de slag.
- Je ziet het niet meer zitten en je zegt je domeinnaam op of je laat hem gewoon doorlopen. Dat is wel de minst mooie oplossing en nergens voor nodig. Point hem dan in ieder geval naar domeinbekend.nl.
Hoera, er is interesse in je domeinnaam
Dan wordt het spannend. De manier waarop een potentiële koper reageert kan erg verschillend zijn. Ik persoonlijk reageer bijvoorbeeld niet op e-mailberichten. Ik wil alleen verkopen aan afnemers die het serieus nemen en de meeste e-mailberichten, geloof me, zijn niet serieus of worden verstuurd door mensen die het liefst geld toe krijgen. Natuurlijk, wanneer ik een goed uitgewerkt mailbericht krijg dan reageer ik soms maar ook dan kan het zijn dat ik in de mail meteen verwijs naar telefonisch contact. Een beller is serieus.
Zodra je een serieuze kandidaat gevonden hebt start het onderhandelingsproces. Heel vaak zal een bod komen dat lager is dan dat wat jij in gedachten hebt.
Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie over de koper verzamelt. Je kunt een domeinnaam maar 1 keer verkopen. Het potentieel, de mogelijkheden van de koper, zijn van invloed op het succes van een domeinnaam. Zo had ik een keer interesse voor mijn domeinnaam netopzee.nl. Iemand toonde interesse en ik ging op onderzoek. Via LinkedIn kwam ik erachter dat vermoedelijk Tennet achter de aanvraag zat. Nu weet ik dat die organisatie over veel te veel geld beschikt dus ik rechtvaardigde de prijs van de domeinnaam op basis van hun beurs. Helaas heb ik daar misgegokt en een bod van 6.000 afgeslagen en op de verlaagde vraagprijs van 7.500 werd door Tennet niet meer gereageerd. Net op zee is de projectnaam voor het netwerk van windmolens voor de Nederlandse kust en wordt in de politiek veel gebruikt. Verkeerd gegokt.
Als je zelf de verkoop gaat afhandelen zorg dan dat je alle contactgegevens goed verifieert. Controleer de personen, adressen, kvk inschrijving, telefoonnummers, identiteitsbewijs en zo voort. Weet met wie je zaken doet. Vraag in de regel om betaling vooruit of zoek het in een compromis, 50% vooruit, 50% na overdracht. Als je om al die informatie vraagt zullen grappenmakers snel afhaken. Ook kun je gebruik maken van de diensten van een notaris.
Voorwaarden voor de verkoop en overdracht opstellen
Ben je tot een akkoord gekomen met de koper? Zet dan alle afspraken op papier in de vorm van een contract. Trap er niet in als de koper je vraagt om het verhuistoken. Altijd een handtekening. Er zijn veel oplichters actief in deze wereld.
Stel de koopovereenkomst op waarin je onder andere het volgende opneemt:
- verkoopprijs
- verhuisdatum
- wijze van betaling
- wijze van overdracht
Het is verstandig om je juridisch te laten ondersteunen door een advocaat ondernemersrecht. Zij kunnen je helpen bij het opstellen van een contract en of overeenkomst.
Bij grote bedragen adviseren wij je gebruik te maken van een intermediair – trusted third party – die de transactie afhandelt en de domeinnaam pas vrijgeeft zodra het geld betaald is. Dit wordt ook escrow service genoemd. Meer informatie vind je via escrow.com.
De domeinnaam overdragen / verhuizen
Als het contract is getekend en de koper heeft aan alle voorwaarden voldaan dan kun je de domeinnaam verhuizen. Ook dat kan op 2 manieren.
- De snelste manier is door middel van de overdracht van het verhuistoken. Dit is een unieke code waarmee een andere registrar het domeinnaam kan overnemen
- Je kunt ook de houder gegevens aanpassen. Dus je zet de domeinnaam op naam van de kopende partij. Vanaf dat moment zijn zij de eigenaar van de domeinnaam.
Samenvatting domeinnaam verkopen
Een domeinnaam verkopen is niet gemakkelijk. Het begint met een stuk marktonderzoek om te komen tot een reële verkoopprijs. Daarna ga je het domein aanbieden via een intermediair en bij interesse stel je een koopovereenkomst op. Maak gebruik van een escrow service om helemaal zeker te gaan of laat de klant vooruit betalen.
Heb je vragen over dit onderwerp? Bel via 026 44 30 117 of stuur een e-mail via dit formulier.
Met vriendelijke groet,
Remo Natali
PS: Je kunt je domeinnaam ook aanbieden via onze domeinnaam verkoop service. De kosten bedragen 49,95 voor het opmaken van een landingspagina en het doorverwijzen van jouw domeinnaam naar die landingspagina. Daarnaast vragen wij een commissie van 1,5% met een minimum van 89,95 per domeinnaam.