Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Heeft het nut een pagina als cornerstone content te kenmerken in WordPress

is het verstandig een pagina als cornerstone te kenmerken

Vanochtend heb ik zoekterm onderzoek gedaan ten aanzien van loom elastiekjes. Ik exploiteer een Nederlandse en Duitse site gespecialiseerd in de verkoop van loom elastiekjes en kits van het merk Rainbow Loom en ik wil deze site beter vindbaar maken. Dan moet ik natuurlijk wel eerst onderzoeken waarnaar de doelgroep zoekt, lees: ‘dat wat mogelijke klanten intypen in het Google zoekvenster.’ In dit artikel schrijf ik over zoektermonderzoek en beantwoord ik de vraag of het belangrijk is een pagina als cornerstone content te kenmerken.

Indertijd heb ik ervoor gekozen om enkel en alleen de a-kwaliteit loom elastiekjes van het merk Rainbow Loom te verkopen omdat ik graag kwaliteit lever en ik niet graag ontevreden klanten te woord sta. Dat was indertijd een heel belangrijke keuze omdat, zo bleek later, de consument toch 9 van de 10 keer gaat voor prijs. Desondanks heb ik van deze keuze geen spijt want ik houd niet van stress en onnodige discussies over de kwaliteit van iets. Zelf weet ik dat kwaliteit niet bestaat en dat het iedereen hier een andere invulling aan geeft. Definities verschillen maar, ik leuter weer te veel. Ik definieer kwaliteit als een product dat getest is op schadelijke stoffen, een product dat het langer dan 1 week uit houdt in het zonlicht zonder uit elkaar te vallen, een product dat geleverd wordt door de uitvinder van het product, een product dat niet verkleurd als je eraan trekt. Dat is voor mij kwaliteit en dat is waar Rainbow Loom en de loom elastiekjes van dit merk voor staan.

Welnu, waar zoekt de consument op. Ik raadpleeg dan altijd even Ubersuggest. Dit is een deels gratis online hulpmiddel om inzage te krijgen in zoekopdrachten en zoekvolumes. Ik schreef er al vaker over. Uit onderzoek blijkt dat de grootste volumes niet liggen op het merk (Rainbow Loom) maar op de productgroep (loom elastiekjes). Nu had ik dat nog niet eerder goed onderzocht en vanochtend werd het me weer duidelijk.

Ik duik zojuist opnieuw in de SEO instellingen van mijn site die voor een deel door de Yoast plug-in worden bepaald maar ook standaard functies zoals WordPress die aanbiedt. Belangrijk daarbij is:

  1. welke pagina wordt als frontpage gekenmerkt, dit stel je meestal in via de thema customiser
  2. het is belangrijk dat deze pagina helemaal geschreven wordt als antwoord op zoekopdracht no. 1 in mijn geval dus ‘loom elastiekjes’.
  3. titel tag
  4. description tag
  5. slug / url
  6. cornerstone content?

Dat heb ik vanochtend dus voor beide sites (loommania.nl en loommania.de) aangepast en nu is het wachten? Toch? Nee, niet helemaal. Om Google te motiveren toch even naar mijn site te gaan post ik via sociale media snel een nieuwsbericht met een kortingscode in de hoop dat de volgers, de mogelijke klanten, snel even naar de site surfen. Ja, Google ziet dat en de kans is groot dat hij even probeert te analyseren of er op de site iets veranderd is.

Samenvattend:

  1. voer een zoektermonderzoek uit;
  2. pas een pagina of blogbericht aan aansluitend op de relevante zoekopdrachten;
  3. post een bericht via sociale media of verstuur een e-mailing;
  4. en dan is het wachten, tot het tijd is om te stoppen met wachten en pakketjes in te pakken.
is het verstandig een pagina als cornerstone te kenmerken

Echter, de vraag was? Is het belangrijk om een pagina of blogbericht het standaard WordPress kenmerk ‘cornerstone content’ mee te geven? En zo ja, waarom?

Frank geeft daar antwoord:

Is het verstandig om een pagina als cornerstone content te kenmerken?

Cornerstone content is content die de hoeksteen vormt voor je website. Het is de meest belangrijke, informatieve en best geschreven tekst op je website. Vanaf deze pagina verwijs je naar andere pagina’s met meer informatie over bepaalde onderwerpen. Met een of meerdere van dit soort hoekstenen voorkom je dat het geheel op los zand staat en bezoekers verdwaald raken.

Lees verder over cornerstone content

Ok, dan heb ik nog veel werk te doen. Ik ga aan de slag want zo’n geautomatiseerde geldmachine is toch wel gemakkelijk. Ik wil 4 cornerstone pagina’s of berichten hebben per project. Dat is haalbaar.