Vorige week heb ik een eerste mailing verstuurd met MailerLite. Dit heb ik niet zo slim aangepakt onder het motto ‘grote stappen, snel thuis’. Fout. Als ik iets meer tijd had geïnvesteerd in het opschonen van de lijst dan had ik een hogere bezorgratio gerealiseerd. Hoe voorkom ik een hoge bounce rate en dus een slechte bezorging? Het voorkomen hard bounces is essentieel bij elke e-mailcampagne! Lees nu hoe ..
MailerLite is een e-mail service provider en verzorgt het in grote aantallen versturen van onder andere e-mail nieuwsbrieven en transactionele e-mailberichten.
Ik had een grote, oude lijst geïmporteerd die opgebouwd was in 20 jaar ondernemerschap vanuit 5 fysieke winkels en een grote webwinkel. Al met al ruim 27.000 e-mailadressen die op een legitieme wijze verzameld waren via handmatig ingevulde klantenkaarten want ja, zo ging dat ooit. Wat ik al die jaren niet had gedaan is het e-mail bestand bijwerken. Ik bleef al die tijd in een grote batch e-mail versturen zonder iets te doen met de geautomatiseerde respons via de mail serviceproviders. Ik wist niet beter.
Een hoge bouncerate voorkomen met een controle vooraf
Natuurlijk, heel veel adressen waren slecht leesbaar, fout overgetypt, verlopen, opgeheven, vervallen en dus niet meer in gebruik en dus niet te bezorgen door e-mailproviders zoals Gmail, Outlook of Hotmail maar natuurlijk ook de persoonlijke mail via bijvoorbeeld Planet, KPN, Ziggo of Vodafone. Logische, mensen schrijven onduidelijk, e-mailadressen vervallen nu eenmaal en mensen wisselen van provider.
Big mistake, verzuimd om van te voren een snelle hard bounce check
Welnu, ik had dus de fout gemaakt om zonder controle vooraf het bron bestand in een keer aan te ‘schrijven’. Ik wist niet dat er services waren waarmee je dit kon uitvoeren. Wat blijkt, bijna 20% van de mailadressen geeft een hard bounce en is dus niet langer actief.
De overige 80% bestonden dus nog wel en daarop kwamen nagenoeg 0 spam klachten op binnen . De de doelgroep is dus nog wel actief en relevant maar .. de 20% invalid is zeer ongunstig. Grote providers (Gmail en Outlook) ‘merken’ dat ik mail naar onbestaande adressen en verhogen mijn spamscore omdat ik niet bestaande adressen aanschrijf. Ze gaan ervan uit dat ik die adressen verzonnen heb. Dat dit niet het geval is en ik die adressen op een rechtmatige manier heb verzameld – met toestemming – is voor Gmail niet relevant. Dat gesprek gaan ze niet aan en natuurlijk logisch. het is mijn fout dat ik dat bron bestand nooit netjes heb opgeschoond.
Hieronder een schermafbeelding van een kleine screening van een reeks buitenlandse adressen. Daar was het bounce percentage zelfs richting de 40%
Voorkomen hard bounces
Gelukkig heb ik daar nu een oplossing voor gevonden en ik adviseer jou om die ook eens te testen. Als je een aanzienlijk e-mailbestand hebt, gooi het dan eerst door een filter. Neverbounce is zo’n filter. Zij halen alle bounces eruit evenals eventuele duplicaten en fouten in het formaat. De kosten zijn redelijk en je hebt daarna een mailbestand dat relatief schoon is. Dat importeer je dan in jouw mailapplicatie bijvoorbeeld MailerLite of MailJet en je weet zeker dat jouw e-mailing in goede orde verwerkt wordt door onder andere Gmail en Outlook.
Zo, nu hoef jij die fout niet te maken. Succes.