Er zijn 2 eenvoudige manieren om te onderzoeken of jouw website last heeft van 404-errors.
- Via Google Search Console
- Via Google Analytics
Optie 1: Google Search Console
Als je je website hebt gekoppeld aan Google Search Console kun je heel eenvoudig via het menu-pad: ‘Dekking > fouten > ingediende URL niet gevonden’ achterhalen welke URL’s fouten genereren.
Optie 2: Google Analytics
Deze methode is minder eenvoudig en werkt ook niet altijd maar als je met op WordPress CMS jouw site onderhoudt dan zal het in de regel wel functioneren.
- Eerst ga je bepalen wat de titel van jouw 404-pagina is. Voer gewoon een vreemde niet bestaande URL in bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/mijn404. De titel van de pagina die je dan ziet staat boven in het tabje van je browser.
- Daarna ga je in Google Analytics via het menu-pad: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s en kies je het tabje: ‘Paginatitel’.
- Vervolgens typ je in het zoekvenster de titel die je zojuist hebt achterhaald. Wanneer je vervolgens op het resultaat klikt zie je alle pagina’s die een 404-error hebben gegeven.