Landingspagina’s zijn belangrijke site-elementen en relevant voor elke ondernemer, ongeacht de markt. Wil je jouw nieuwsbrieflijst vergroten? Wil je meer directe verkoop door producten onder de aandacht te brengen? Met een landingspagina kun je nieuwe klanten vinden, bestaande klanten informeren en de (site)conversie verhogen. In dit artikel beschrijf ik het onderwerp: ‘landingspagina schrijven’.
In vergelijking met een homepage die tot doel heeft een eerste indruk te geven van jouw organisatie gebruik je landingspagina’s met een specifiek aspect van jouw aanbod onder de aandacht te benadrukken. Je maakt landingspagina’s op ten behoeve van een unieke campagne, een speciale doelgroep, een bepaald evenement of een bijzonder goede aanbieding. Je geeft je doelgroep een duidelijke en directe call-to-action die het bestellen of deelnemen makkelijk maakt.
In dit artikel geef ik uitgebreid uitleg over het publiceren van landingspagina’s die je tegenwoordig ook kunt opmaken binnen e-mailingsoftware van Mailerlite. Je hebt dus niet eens een CMS systeem of website nodig.
1.Bepaal de doelstelling
Voor je gaat starten met het maken van een landingspagina moet je bepalen wat je wilt bereiken. Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Wil je meer verkopen van artikel XYZ of wil je het aantal downloads van jouw nieuwste whitepaper vergroten? Wat is het doel? Schrijf het op. Let eens op wat er dan gebeurt.
2. Aan wie richt je deze landingspagina?
Vergroot de relevantie van jouw landingspagina en dus de conversie door je bewust te worden van jouw doelgroep. Maak de inhoud relevant. Geen mens is gelijk. Gebruik dus geen algemene teksten gericht aan de hele wereld maar maak verschillende landingspagina’s op voor elk uniek segment. Verdiep je eens in het onderwerp persona’s.
Als je online merkkleding verkoopt zou je landingspagina’s kunnen creëren voor verschillende regio’s. Promoot de modische merken in de randstad en ga voor merken met een gunstige prijs kwaliteit verhouding in de provincie. Ja, ik ben het met je eens. Dit voorbeeld is stereotype maar je snapt wel wat direct wat ik bedoel, en dat vind ik belangrijk.
3. Schrijf verleidelijke teksten
Een landingspagina is effectiever als er is nagedacht over de tekst. Een tekst die consistent is, merk conform en relevant voor je doelgroep.
- Pakkende kop: Schrijf een pakkende kop die de aandacht van de bezoeker vat vanaf het moment dat ze de pagina bezoeken.
- Body: De boodschap moet eenvoudig, informatief en concreet zijn. Als je iets in de aanbieding hebt zorg er dan voor dat er een bepaalde urgentie vanuit de tekst straalt. Vraag je om e-mailadressen? Ben dan eerlijk over het doel van deze verzameling en wat ze kunnen verwachten. Maak de tekst niet te lang maar kies voor opsommingen of lijstjes. Maak geen gebruik van jargon maar spreek duidelijk taal. Jouw bezoeker is in de regel geen specialist. Doe normaal. Over het algemeen moet je de landingspagina’s niet te kort maken. Langere pagina’s converteren beter maar overdrijf het niet. Werk met korte alinea’s en speel met de vlak verdeling. Maak gebruik van koppen die als ankers de bezoeker door de tekst stuurt.
- Vraag om actie – call to action (CTA). Houd de CTA duidelijk en activerend. Denk na over het stadium waarin jouw klanten zich bevinden en pas de boodschap aan.
- Footer: Geef altijd jouw contactinformatie weer zodat het voor mensen makkelijk is je te bereiken.
5. Maak gebruik van mooie afbeeldingen
Er zijn ontelbaar veel mooie foto’s beschikbaar via stocksites waaronder pxhere.com. Deze bibliotheken zijn goed doorzoekbaar. In enkele klikken heb je een intrigerende achtergrondfoto voor jouw boodschap. Afbeeldingen pakken de aandacht van de bezoeker.
Mag ik jouw aandacht?
6. Toon gedetailleerde productinformatie.
Landingspagina’s, met name pagina’s die je helpen om meer te verkopen, maken het mogelijk om specifieke producten onder de aandacht te brengen. Ze vertellen jouw klanten waarom ze een bepaald artikel eigenlijk willen. Voeg een beschrijvende tekst toe waaronder maatvoering en mogelijkheden. Wat maakt jouw product zo uniek? Vertel erover. Maak er een verhaal van; verhalen verkopen.
7. Meer betrouwbaarheid door referenties
Vrijwel iedereen leest reviews voordat ze een product aanschaffen. Jij weet dus ook dat online reviews een directe invloed hebben op jouw publiek. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de consumenten online beoordelingen net zo zeer vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen.
85% van de consumenten gelooft even veel in online reviews als in persoonlijke aanbevelingen.
Maak dus gebruik van positieve feedback die je ontvangen hebt van jouw klanten en maak ruimte voor die bekentenissen op de landingspagina. Dit kan wel eens de bepalende factor zijn om over te gaan tot aankoop.
Wat is nu de beste methode om feedback te tonen. Toon relevantie reviews door je klantengroepen op te splitsen in bijvoorbeeld:
- Naam omvang van de onderneming
- Naar regio
- Naar omzet
- Naar branche
Als je werkt met slechts 1 landingspagina dan zul je referenties moeten tonen die meerdere doelgroepen aanspreken.Ga je zover om per doelgroep een landingspagina op te maken? Dan kun je volstaan met referenties van het zelfde caliber.
8. Maak gebruik van promotionele codes
Kortingsbonnen en aktiecodes zijn de meest effectieve marketing tools. Voor sommige doelgroepen kun je bepaalde codes beschikbaar stellen zodat ze niet ten koste gaan van andere marketing doelen.
9. Deel je pagina
Zodra je een pagina hebt ontworpen en gepubliceerd start je met de promotie van de pagina. Publiceer hem bijvoorbeeld via je sociale kanalen of via je eigen nieuwsbrief.
11. Vermeld de unieke verkoop argumenten
Wat maakt jouw aanbod uniek? Er zijn ontelbaar veel keuzes. Waarom moet iemand voor jou kiezen? Maak jouw USP’s duidelijk en geef ze een mooi kader binnen de landingspagina.
12 Zorg voor een duidelijke CTA
De call-to-action (CTA) valt op. Een bezoeker moet direct begrijpen wat we bieden en waar we om vragen. Mensen drukken graag op knoppen. Een goede CTA heeft vaak de vorm van een knop en valt op door zijn kleur. Ook de tekst van de knop moet duidelijkheid geven over dat wat er gaat gebeuren.
13. Plaats een kort formulier op de landingspagina
De landingspagina dient als een formulier om de gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Dat moet daarom zo duidelijk mogelijk worden weergeven. Een paar snelle tips:
- Plaats geen afbeeldingen in het formulier
- Maak het persoonlijk en duidelijk en
- Vraag niet te veel. Uit onderzoek blijkt dat een formulier met 3 velden het beste converteert. Als je het telefoonnummer of e-mailadres hebt kun je altijd zelf actie opnemen en de prospect ontwikkelen.
Uit onderzoek blijkt dat een formulier met 3 velden het beste converteert.
Laat je landingspagina schrijven door een expert
Veel ondernemers hebben geen zin om landingspagina’s te schrijven. Ze zijn druk met dat waar ze goed in zijn. Maar nieuwe aanvragen zijn natuurlijk altijd welkom.
Zet gewoon de specialisten van FirstOnline aan het werk. Wij schrijven een goede tekst in de regel binnen 2 tot 3 uur. Dus 1 keer investeren, 10 jaar rendement. En het mooie van ons aanbod .. we starten klein. Bij succes schalen wij op. Het financiële risico is zeer laag*.
PS: Is het je opgevallen dat tip 10 niet is beschreven? Ben je nieuwsgierig. Schrijf je in voor mijn gratis nieuwsbrief en jij krijgt het geheim.
* Voor risico’s en bijwerkingen raadpleeg je deze bijlage.