15 jaar geleden was het makkelijk om via Google vindbaar te worden maar tegenwoordig is het kennisniveau zo hoog en investeren veel marktspelers in vindbaarheid. Dit heeft tot gevolg dat het lastig is om nog langer zonder al te veel inspanning goede resultaten te boeken in Google. Uiteindelijk tellen alleen de posities 1 tot aan met 3 ertoe. Dus het wordt tijd voor een strategie en die strategie noemen wij cornerstone content. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag: ‘wat is cornerstone content?’
Wat is cornerstone content?
Cornerstone content is een relatief nieuw begrip in het webmarketing jargon. Ik persoonlijk gebruikte tot die tijd altijd de term ‘super pagina’. Door een pagina als hoeksteen van jouw website te betitelen geef je aan Google aan dat dit een van de belangrijkste pagina’s binnen jouw website is. In dit artikel beantwoord ik de vraag: wat is cornerstone content?
Het is algemeen bekend dat het moeilijk is om een pagina goed te laten ranken op populaire zoekterm combinaties. Door belangrijke pagina’s te behandelen als de hoekstenen van jouw website kun je er in slagen om toch deze specifieke pagina’s een boost te geven.
Als je veel artikelen schrijft die allemaal gerelateerd zijn aan een bepaald onderwerp dan moet je Google aangeven welk artikel het meest belangrijk is. Als je dit verzuimt te doen dan zorg je voor een onderlinge competitie tussen je eigen pagina’s. Een goede linkstructuur vertelt Google veel over het belang van sommige pagina’s.
Hoog in de structuur
De cornerstone publicaties moeten hoog in de menustructuur aanwezig zijn; bij voorkeur direct klikbaar vanuit de homepage. Bovendien moet je ernaar streven om vanuit alle aanvullende artikelen een link te leggen naar de super pagina’s. Actieve webmasters zullen door de jaren heen 100den pagina’s of berichten schrijven ten aanzien van een hoofdonderwerp telkens vanuit een ander perspectief. Deze artikelen moeten terugverwijzen naar de cornerstone pagina’s. Deze interne linkstructuur heeft vermoedelijk een positieve invloed op de ranking van cornerstone content in Google.
Tip 1
Update de cornerstone pagina’s regelmatig. Reserveer in jouw agenda elk kwartaal tijd om die pagina’s aan te passen. Selecteer bijvoorbeeld 10 pagina’s en bouw een ritme in.
Tip 2
Zorg ervoor dat deze super pagina’s meer dan 900 woorden bevatten. Probeer een totaalpagina op te maken waarin het onderwerp uitvoerig wordt beschreven. Dit vraagt natuurlijk veel van jou als webmaster. Dit kun je natuurlijk ook uitbesteden aan FirstOnline.
Tip 3
Vergeet niet gebruik te maken van grafische elementen om de tekst goed leesbaar te houden. Headers, afbeeldingen, opsommingen en bij voorkeur ook een klikbare index / inhoudsopgave. Via een index kun je vanuit de top van een artikel direct door scrollen naar een specifiek deel op de betreffende pagina.
FirstOnline. is specialist in online ondernemen. Meer dan 15 jaar ervaring en 100’den projecten verder zijn wij met recht zeer deskundig.
Bekijk ons recente werk of maak een inspirerende afspraak met een van onze collega’s.