FirstOnline. heeft de opdracht gekregen om de vindbaarheid van Loommania.nl te vergroten. Loommania is een webwinkel gespecialiseerd in de verkoop van de loombandjes van het merk Rainbow Loom.
Stap 1
De eerste stap naar betere vindbaarheid is zoekterm onderzoek: welke zoekopdrachten worden in Google ingegeven door de potentiële klanten? Op basis van de resultaten gaan we aanpassingen doorvoeren. Enerzijds zorgen we voor aanpassingen aan de content van de website zelf op basis van deze resultaten. Zo kwamen we erachter dat de zoekterm combinatie ‘loombandjes kopen’ meer dan 800 keer vaker wordt ingevoerd dan de zoekterm combinatie ‘rainbowloom kopen’. Daarop volgend hebben wij aanpassingen gedaan aan onder andere de homepage titel tag en description tag. Het resultaat is direct een pagina 1 positie.
Stap 2
De gouden tip t.a.v. vindbaarheid is autoriteit. Als Google het idee krijgt dat jouw site een autoriteit is m.b.t. een bepaald onderwerp (zoekterm combinatie) dan wordt dit beloond met een hogere SERP. Een heel belangrijke factor is bijvoorbeeld het aantal inkomende links naar jouw website. Als jij vanuit een betrouwbare andere website een link krijgt toegekend dan ziet Google dit als een waardeoordeel t.a.v. jouw website. Je komt hogere op de lijst als je meer stemmen verzameld. Wij hebben op een aantal betrouwbare sites artikelen geplaatst waarin een link naar Loommania is verwerkt.
On en off page SEO
Off page SEO is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Er zijn 2 varianten:
- On page SEO
- Off page SEO
Ad. 1
Onder on page SEO vallen alle aanpassingen aan de website zelf gericht op het verbeteren van de organische vindbaarheid van de website binnen Google.
Ad. 2
Off page SEO zijn activiteiten gericht op het vergroten van de betrouwbaarheid en bekendheid van de website.