Die gruwelijke 404 pagina .. niemand is er blij mee. Hij ziet er altijd verschrikkelijk uit en meestal in het Engels. Kunnen we een 404 voorkomen en hoe gaan we ermee om? In dit artikel beschrijf ik alles wat er te weten valt over 404-error pagina’s en hoe je als webmaster hier verstandig mee om kunt gaan en een 404 pagina maken.
- Wat is een 404 pagina?
- Hoe richt je een 404 pagina in?
- Wanneer gebruik je geen 404 pagina?
- Ontwerp je 404 pagina.
Wat is een 404 pagina?
Een 404 pagina is een foutmelding die de gebruiker te zien krijgt als hij een niet bestaande pagina (404 error) probeert te openen binnen zijn browser. Het is de pagina die door de server wordt getoond als hij de gevraagde URL niet kan worden gevonden.
Wil je meer weten over jouw 404 foutmeldingen en welke invloed ze hebben op de SEO van jouw website? Raadpleeg de handleiding waarmee je 404 foutmeldingen kunt achterhalen en verwerken.
Vergeet het maar .. een 404 is niet te voorkomen.
Hoewel er veel geschreven en gediscussieerd wordt over de wijze waarop je om moet gaan met 404 foutmeldingen en de invloed die ze hebben op de SEO van je website is het een feit dat je ze nagenoeg niet kunt voorkomen. Een bezoeker kan om verschillende redenen op een 404 pagina komen:
- De bezoeker typt een verkeerde URL in;
- Een pagina die je van je website hebt verwijderd staat nog wel in de Google index;
- De webmaster heeft een foute interne link aangemaakt in nieuwe content.
Hoewel het eenvoudig en dus verleidelijk is om alle 404 errors automatisch door te sturen naar je homepage is dat in de praktijk het tegenovergestelde van dat wat je moet doen.
Het doorsturen naar je homepagina geeft om meerdere redenen een slechte gebruikservaring:
- gebruikers raken verward over de manier waarop ze op de homepagina zijn terecht gekomen terwijl ze op een link hebben geklikt naar een andere pagina
- gebruikers krijgen niet de beloofde informatie en begrijpen niet waarom
- gebruikers komen uit op een pagina die totaal niet relevant is.
Het gebruik maken van een 301 of een 302 redirect naar jouw homepagina is een zeer slechte SEO handeling. Sommige webmasters en SEO specialisten doen dit in een poging om link waarde vanuit de verdwenen of niet bestaande pagina te behouden. Google rechtstreeks doorsturen naar jouw homepage in plaats van een 404 error laat Google denken dat jouw homepage een soft 404 error is. Dit wordt in onderstaande video uitgelegd door een specialist:
Hij legt dit later als volgt uit: het doorsturen van 404 foutmeldingen naar jouw homepage zal leiden tot exact het tegenover gesteld van dat wat bedoelt is. Desondanks geeft Woorank aan dat 11,4% van alle omgeleide backlinks doorverwijzen naar de homepage*.
Het is verstandiger om 404 errors door te sturen naar relevante pagina als je de mogelijkheid hebt om te bepalen welke pagina’s relevant zijn. Denk daarbij aan een soortgelijk artikel of stukje content met de vergelijkbare informatie.
Een 404 pagina maken
Een 404 foutmelding en de pagina die volgt is frustrerend voor bezoekers dus het belangrijkste doel van een 404 pagina zal zijn om deze negatieve ervaring om te zetten in een positief gevoel. Je lost dit op met links.
Links op je 404 pagina’s zijn zo belangrijk omdat ze bezoekers de mogelijkheid geven om vanuit de foutmelding verder te surfen. Dus in plaats van het tabblad te sluiten of jouw site te verlaten kan de gebruiker dat vinden wat hij belangrijk vindt; een relevante bron binnen jouw site die wel antwoord geeft op zijn vraag.
Welke links kun je aan je 404 pagina toevoegen?
Het is verstandig om ervoor te zorgen dat de 404 pagina past binnen de huisstijl van je website. Daarnaast kan een passende afbeelding de pijn verzachten waarbij gepaste humor helpt. Hier geef ik enkele voorbeelden. Uiteraard kun je ook een aansprekende afbeelding, goede links en handige functies opnemen. Hieronder in willekeurige volgorde:
- je homepage
- de laatste nieuwsberichten
- belangrijke categorieën
- contactgegevens
- een manier om de gebroken link door te geven
- een sitemap
- een zoekfunctie
Vraag: in welke volgorde zou jij deze 6 zetten. Wil je weten wat ik zou doen. Geef jouw antwoord hieronder in een reply op dit bericht.
Probeer deze onmogelijke pagina eens aan te roepen.
Wat doet een maatwerk 404 pagina voor jou website?
Uit onderzoek weten wij dat een goede pagina de verblijfsduur verhoogt. Een goede zoekfunctie helpt daarbij. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Ajax Search Pro plug-in voor jouw WordPress site. Deze geeft suggesties vanaf de eerste 3 ingevoerde letters in het zoekscherm. Werkt erg visueel en dus .. verleidelijk.
Test de zoekfunctie hieronder:
Meer zoekresultaten
Een 404 foutmelding en de standaard 404 pagina is in de praktijk zeer onaantrekkelijk, niet conform jou huisstijl (kleur, typografie, beeldmateriaal) en bieden de getoonde informatie komt niet veel verder dan ‘An Error Occurred‘. Op die manier kunnen ze dus de prestatie van jouw website negatief beïnvloeden. Het opmaken van jouw eigen 404 pagina met nuttige links en een zoekfunctie zullen:
- de bounce rate van jouw website verlagen en bezoekers op jouw site houden
- bezoekers bezig houden en ertoe verleiden om in contact met jou te komen
- een goed gevoel geven nadat een een 404 foutmelding positief is opgepakt
- je merk versterken
- als je het heel goed doet .. aandacht trekken vanuit andere bronnen
Dit laatste punt licht ik even toe. Mensen vinden het leuk als ze geconfronteerd worden met een slimme 404 pagina. Een echt goed 404 pagina kan zelfs nieuwe backlinks genereren. Een creatief vormgegeven 404 pagina helpt de bezoekers en zorgt voor een positieve beleving van jouw bedrijf.
Wat kun je niet verwachten van een 404 pagina?
Maatwerk 404 pagina’s zijn van grote waarde voor gebruikers die terecht komen op een pagina die niet bestaat. Ook helpen ze Google bij het verder indexeren van pagina’s binnen jouw site via de opgenomen links.
Er is echter een functie die je niet kunt verwachten: het doorgeven van linkjuice.
Ja, in de praktijk kunnen (landing) pagina’s de door hun vergaarde link waarde doorgeven aan jouw homepage of andere interne pagina’s via opgenomen links. Dat is mogelijk omdat Google jouw landingspagina’s indexeert. Een 404 pagina wordt natuurlijk niet door Google geïndexeerd; waarom zouden ze! Er wordt dus geen waarde doorgegeven via links die verwijzen naar een pagina met een 404 status.
Geen paniek!
Als je een pagina URL hebt met een heleboel referring (inkomende) links van hoge kwaliteit en die pagina URL resulteert in een 404 error dan kun je die betreffende URL doorsturen naar een andere relevante pagina binnen jouw site. Google indexeert geen URL’s met een 404 status dus d 404 pagina zelf draagt geen link waarde over.
Wanneer maak je geen gebruik van een 404 pagina?
Er zijn situaties waarbij je de bezoeker geen 404 pagina wilt serveren als zij een pagina aanroepen die niet of niet meer bestaat.
Welke pagina’s wil je doorverwijzen? Pagina’s die ..
- .. belangrijke inkomende links bezitten of veel inkomende links bezitten
- .. pagina’s die veel verkeer of een aanzienlijk deel van jouw verkeer geleiden
- .. pagina’s met een erg voor de hand liggende URL
Tip:
Vervang pagina’s met veel links en navolgend veel bezoekers trekken of goed converteren waardoor je de SEO waarde behoudt in plaats van ze door te sturen. Als je dit niet wilt doen dan kun je besluiten om gebruik te maken van een 301 redirect zodat de bezoekers, en dus de linkwaarde, wordt doorgegeven aan een meer relevante en nuttige pagina. Hoe doe je dat?
Bedenk echter wel dat de bestemmingspagina een relevant alternatief moet zijn voor de gezochte content.
Een 404 pagina maken
Hoe je een 404 pagina opmaakt hangt geheel af van de manier waarop jouw website beheerd wordt. Voor webmasters die gebruik maken van WordPress biedt de plug-in ‘404page‘ veel mogelijkheden om de 404 pagina aan te passen. Technische vaardigheden zijn niet nodig. Je maakt gewoon een standaard pagina aan in WordPress bijvoorbeeld met de titel, heel origineel: ‘404 pagina’ en die vul je met content zoals hierboven beschreven.
Als je geen gebruik maakt van WordPress als content management software dan zou ik contact opnemen met je vormgever en webdeveloper. Samen kunnen die een mooie en effectieve pagina opzetten. Je mag mij natuurlijk ook inschakelen. Wij regelen dat!
Maak gebruik van de beste voorbeelden en inzichten bij het ontwerpen en schrijven van jouw 404 pagina.
Mogen wij jouw 404 pagina ontwerpen?
FirstOnline. is specialist in online ondernemen. Wij werken met een team van specialisten. Vormgevers, ontwikkelaars, schrijvers, en webmarketing experts .. samen met jou op weg naar meer tevreden bezoekers en klanten.
Ons webmarketeers ontwikkelen websites die gevonden worden waarna het aantrekkelijke uiterlijk en de verleidelijke inhoud van kijkers kopers maakt. Online rendement .. dat is toch wat jij wilt?