Page authority (PA) is de waarde die een zoekmachine toekent aan een individuele webpagina. Verwar dit niet met domain authority (DA). Dat is de waarde die een zoekmachine toekent aan een website of domein als geheel. De positie van een individuele webpagina of blogbericht binnen de organische, dus onbetaalde, zoekresultaten is sterk afhankelijk van de page authority.
Schrijf je webpagina’s voor mensen en niet voor (zoek)machines
Google wil gebruikers zoekresultaten presenteren die het beste aansluiten op de zoekvraag. De boodschap is dus: ‘schrijf je webpagina voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine’. Dat is dus ook de wijze waarop Google autoriteit toekent aan een webpagina.
Wat is jouw page authority?
Geheime rekenmethode van Google
De berekeningen die ten grondslag liggen aan page authority zijn geheim omdat zoekmachines willen voorkomen dat bedrijven de zoekresultaten proberen te beïnvloeden. Er zijn echter een aantal factoren die duidelijk invloed hebben op de positie van een pagina binnen de zoekresultaten.
- De meest voor de hand liggende factor is pagerank. Dit is een numerieke waarde die een idee geeft van het aantal webpagina’s met een hoge kwaliteit dat naar een bepaalde webpagina verwijst.
- Een andere factor die van invloed is op de pagerank is het domein waarop een artikel wordt gepubliceerd. Een artikel op een hoogwaardige nieuwssite zal meer waarde overdragen dan dit zelfde artikel op een verlaten WordPress site waar niets op gebeurt.
Zoekmachines meten de kwaliteit van een pagina aan de hand van een set van rekenregels die proberen na te bootsen hoe mensen de kwaliteit van een website beoordelen.
De kwaliteit wordt bepaald door on en off page ranking factoren.
- On-page ranking factoren zijn factoren waarop een website publisher invloed kan uitoefenen. Denk aan het creëren van nuttige inhoud en verwijzen naar andere nuttige inhoud;
- Off-page ranking factoren zijn minder direct beïnvloedbaar door een publisher. Dit zijn zaken als het verkrijgen van inkomende links vanuit kwalitatieve websites en positieve reviews in social media. De off-page factoren hebben een groter belang omdat ze minder goed beïnvloed kunnen worden door een overijverige webpublisher die even snel zijn positie wil verbeteren ongeacht de kwaliteit van zijn webpagina.
Wat zijn de on-page ranking factoren
Factoren die een invloed hebben op je on-page ranking:
- Aandacht voor het pagina onderwerp is voor de hand liggend. De informatie moet nuttig zijn en onderhoudend. Je moet er makkelijk naar kunnen verwijzen en het moet een mix zijn van tekst, (multi) media en prikkeling;
- Het gebruik van zoektermen gericht op een specifiek onderwerp inclusief varianten waardoor de tekst goed leesbaar is en natuurlijk aanvoelt;
- De pagina URL moet relevante zoektermen bevatten en de URL verwijst niet door naar een andere URL;
- De pagina verwijst eventueel ook door naar een externe kwalitatieve bron en levert natuurlijk relevante informatie;
- De pagina laadt snel;
- De pagina draait goed in alle browsers en is mobielvriendelijk;
- De pagina wordt geplaatst binnen een domein met een logische opbouw die eenvoudig is te navigeren;
- Pagina secties zijn duidelijk herkenbaar waaronder header, navigatie, body en footer en er wordt goed gebruik gemaakt van witte ruimte ten behoeve van de leesbaarheid;
- De pagina draait binnen een website met een goede reputatie (DA) en staat erom bekend dat de informatie regelmatig wordt uitgebreid en bestaande pagina’s worden verbeterd.
Wat heeft een negatief invloed op de on-page ranking
- De webpagina heeft HTML validatie fouten;
- Zoektermen worden in een onnatuurlijke manier ingezet waarbij met name het volstoppen van de pagina met een identiek woord als nadelig wordt ervaren;
- Foute verwijzingen vanuit de pagina naar niet bestaande externe pagina’s;
- Pagina’s met veel te weinig inhoud;
- De pagina toont aan bezoekers andere content dan aan zoekmachines waarvoor de term cloaking wordt gebruikt;
- Onderdelen op een pagina die anders reageren dan dat een bezoeker zou verwachten.
Wat zijn de off-page ranking factoren
Welke off-page ranking factoren hebben een positief effect?
- De webpagina heeft inkomende links van een groot aantal hoogwaardige websites (hoge DA);
- Links naar jouw webpagina bevatten zelf relevante zoektermen en zoekterm varianten (anchortext);
- De webpagina wordt genoemd via sociale media door bloggers en vloggers met veel volgers;
- De domeinnaam waarop een pagina wordt geplaatst wordt zelf genoemd als een betrouwbare bron.
Welke off-page ranking factoren hebben een negatieve invloed op de pageauthority?
- Inkomende links van een lage kwaliteit en van spamsites;
- De domeinnaam waarop een link naar jouw webpagina staat heeft een slechte reputatie.
Domain authority en page authority bepalen
Google geeft geen inzage in de scores die zij aan websites toekennen. Andere spelers in de markt hebben hierop ingespeeld door zelf rekenmodellen te ontwikkelen en deze te toetsen aan de resultaten. Een van de spelers is Moz.com. Zij hebben een add-on ontwikkeld voor Google Chrome. Als je deze add-on installeert dan krijg je nadat je een account hebt aangemaakt, inzage in de DA en PA van jouw beoogde website maar ook van al jouw concurrenten.